FAQ

Meest gestelde Schmink vragen

Alles wat je graag wil weten over schminken

Er wordt ons nogal wat schminkvragen gesteld vooraf aan een opdracht. Super!
Ondanks we graag antwoord geven hebben we echter, niet altijd te tijd om deze schmink vragen te beantwoorden.

Na onderzoek kwamen we erachter dat er nog geen vraagbaak is, waar je dit soort vragen kunt stellen.
dus hebben we zelf deze schmink FAQ zelf opgesteld!
Hoe fijn is dat?

Met antwoorden op de meest gestelde vragen over face painting, boekingen, producten,
hygiëne en hoe wij om gaan met uw foto’s en gegevens.

De vragen zijn onderverdeeld in:

Meest gestelde schmink vragen

De schmink vragen die altijd gesteld worden

Dit is voor ons een lastige vraag om te beantwoorden! Dit is puur afhankelijk van het soort boeking (privé) of zakelijk, de wensen en omstandigheden.


Vanzelfsprekend als u een artiest wens die op een kinderfeestje komt of exclusieve en uitpakkende designs kan maken met ‘bling’ erin verwerkt, of een volwassen gezicht die als de Joker eruit moet zien, geeft dit uiteraard een heel ander tarief dan een evenement waar wij honderden kinderen schminken.


De tarieven voor consumenten hebben wij proberen te vangen in pakketten en uurtarieven.
Voor een zakelijke boeking kunt u een offerte aanvraag indienen.

Dit is per gelegenheid en event verschillend. Ook hangt het af van wat er gewenst is.

 

We maken hiervoor een onderscheid in een tweetal categorieën in met ieder twee subcategorieën:

 

Kinderfeest (privé)

Evenement (zakelijk)

 

Zie voor de antwoorden consumentenboekingen en zakelijke boekingen.

De eigenaresse streeft ernaar om zelf te komen, echter kan er maar op 1 plek tegelijk worden gewerkt en is schminken een 1-op-1 dienstverlening.


Schminktopia streeft ernaar de juiste artiest op de de juiste opdracht te plaatsen.
Artiest(en) wordt/worden gekozen op basis van:

  • Afstand
  • Beschikbaarheid
  • Expertise en
  • Ervaring


Vanzelfsprekend hoe vroeger jullie boeken, hoe groter de kans is dat er artiest(en) dichterbij beschikbaar is/zijn, dan wanneer uw datum dichtbij ligt.


Hiermee worden kosten gereduceerd en daar streven we naar!

Jazeker! Wij geven eens in de zoveel tijd workshops! 

Ook aan scholen!


Mocht je een basis workshop schminken willen volgen, kan je je opgeven middels ons contactformulier. Wij zetten je dan op de wachtlijst voor de eerstvolgende workshop die wordt gegeven bij jou in de buurt.

Consument

Voor privé boekingen en kinderfeesten

Dit is per gelegenheid en event verschillend. Ook hangt het af van wat er gewenst is.
Vanzelfsprekend kunnen wij meer kinderen schminken als kinderen al klaar staan en wachten dan dat ze nog uit een springkussen moeten worden geplukt :).


Hierbij twee onderverdelingen:


Hoe meer tijd per kind, hoe uitgebreide designs er gemaakt kan worden.
Voor echt mooie en exclusievere designs, waar bling in verwerkt wordt,
ligt het aantal kinderen op 6 tot 8 per uur.


Voor informatie kunt u kijken naar de pakketten die wij momenteel aanbieden.


Het is dus voor ons van belang altijd te weten hoeveel kinderen er gaan komen of zijn!

Schminktopia heeft het schminken voor kinderfeestjes samengevat in pakketten en uurtarieven, voor elk budget en elke wens!

Voor informatie kunt u kijken naar de pakketten die wij momenteel aanbieden.

Wij raden aan dit natuurlijk zo ver mogelijk van te voren te doen!
Liefst 2 maanden van tevoren om jezelf te verzekeren van een artiest.
Zeker voor de maanden april t/m oktober!


Echter willen wij nog wel eens een plek hebben. Vragen staat altijd vrij!


Houdt er alleen rekening mee dat als jullie een paar dagen of een week van te voren boeken,
wij onvoldoende voorbereidingstijd hebben, of mogelijk geen artiesten meer in de omgeving beschikbaar en dus een artiest verder weg komt (en dus hogere reiskosten).

Onze boekingen gaan vanaf 2 uur. In deze 2 uur kunnen wij 16 tot 30 personen schminken.

Natuurlijk mogen jullie ons altijd korter boeken! (Hier wordt de standaardprijs van 2 uur voor gerekend)


Om uit te rekenen hoeveel personen wij kunnen schminken, hanteren wij onderstaande (gemiddelde) tijden en vuistregel:

 

  • Volwassen/kind eye design/festival: 4 min p.p. (+/- 15 p.u)
  • Kinderen: gemiddeld 7,5 min p.p (+/- 8 p.u)


Er zijn altijd kinderen die niet geschminkt willen of mogen worden.
Wij hanterend daarom altijd een marge van 15% van kinderen die afvallen.

Wij hanteren boekingen van 2 uur vanwege de tijd dat we per boeking kwijt zijn.


Gemiddeld is de artiest:

  • 1 uur per standaard boeking en
  • 2 uur voor een uitgebreide (thema) boeking

bezig in voorbereiding, schoonmaak en administratie.


Begrijpelijk is het dan dat we verlies zouden draaien als we korter zouden komen!

Je mag ons altijd korter boeken, maar wij kunnen dus niet anders dan 2 uur berekenen om niet verlieslijdend te zijn en we ons bestaan kunnen voortzetten. 

Zakelijk

Voor zakelijke boekingen bij events en evenementen

Dit is per gelegenheid en event verschillend. Ook hangt het af van wat er gewenst is.

Hierin zijn twee keuzes:

  • Entertaining
    Beste keus wanneer u uit wil pakken op uw event en een herinnering aan uw bezoekers.
    Vrije schmink of uitgebreide keuze, hoge kwaliteit
    Aantal kinderen, afhankelijk van afspraken, rond de 10 per uur.
  • Snel-schminken
    Beste keus wanneer er een hoog volume en veel kinderen geschminkt dienen te worden.
    Keuzes beperkt en lagere kwaliteit (designs)
    Aantal kinderen, afhankelijk van afspraken, tussen de 12 en 16 per uur.

Hogere aantallen zijn mogelijk en worden zeker ook aangeboden door concurrentie, maar hier staan wij als organisatie niet achter in onze dienstverlening en service.

Zie model hieronder voor de keuze:

  • Kinderen staan al in de rij vs. kinderen die nog uit een luchtkussen moeten worden geplukt of taart die tussendoor komt. Ook lekker! 😀
  • Worden er vooropgezette keuzes gemaakt met bijvoorbeeld een keuzeblad of designs die de artiesten ‘onthouden’ en reproduceren vs. vrije keuze en/of kinderen nog na moeten denken wat ze willen zijn.
  • Voor sommige events is ook de keuze in schmink beperkter wat resulteert in het behalen van een nog hoger volume vs. ruime keuze aanbieden en kinderen mogen kiezen.
  • De bewegingsruimte is vaak groter, waardoor men makkelijker en onderbroken kan werken.
  • Op evenementen is de voorbereidingstijd vaak hoger (oefenen, keuze designs).En daarnaast
  • Het werkblad is vaak hetzelfde vs. veranderen van werkblad wegens ruimtegebrek of wat aanwezig is.

Bijna 40% van onze aanvragen bestaat uit deze vraag. Wellicht heeft dit te maken met onze branche (entertainment) en verwacht men dat wij artiesten de rekeningen kunnen betalen met ‘exposure’.

Hoe graag wij ook iedere non-profit ook een warm hart toedragen, kunnen wij hier niet voor werken (onze rekeningen dienen immers ook te worden betaald).

Jaarlijk kiezen wij 4 non-profit organisaties uit waar wij onze dienstverlening aan aanbieden en kunnen/willen ondersteunen. Voor 2022 zijn deze non-profit organisaties al uitgekozen.

Wel kunnen wij meedenken in de opties zodat u wel de mogelijkheid heeft om onze dienstverlening af te nemen. Vraag hiernaar voor de mogelijkheden.

Wij raden aan dit natuurlijk zo ver mogelijk van te voren te doen!


Liefs 2 maanden van te voren
,
zeker voor de maanden april t/m oktober.

Echter willen wij nog wel eens een plek hebben. Houdt er echter rekening mee dat als u een paar dagen of een week van te voren wij onvoldoende voorbereidingstijd hebben en/of geen artiest meer beschikbaar in uw regio. Hierdoor moeten wij verder weg kijken voor een geschikt artiest.

Wij nemen zakelijke boekingen aan vanaf 2 uur, maar adviseren een afname van 3 of 4 uur.
Vanzelfsprekend: hoe meer uren u afneemt, hoe voordeliger u uit bent.

Tevens adviseren wij om 2 artiesten in te huren. Dit voor de werkdruk, sfeer onder uw publiek en ook de professionele uitstraling.

Een boeking van langer dan 4 uur? Dan ontvangt u van ons een langdurigheidsafname-korting!

Transparantie vinden wij heel belangrijk. Zeker voor de consument is het fijn om zo snel mogelijk te weten te komen wat je kan verwachten en waar het aan toe is, maar we willen ook toegankelijk en betaalbaar zijn, ook voor de consument.

Want ons streven is: zoveel mogelijk blije gezichten!

Voor zakelijke klanten is het voor ons moeilijk om dit in pakketten vorm te geven, omdat elk event weer anders is en een andere benadering vraagt. Daarnaast vraagt het vaak meer organisatie.

Wij geven ook schmink workshops voor uw bedrijf of school. Neem hiervoor contact met ons op voor het bespreken van de wensen en mogelijkheden.

De eigenaresse streeft ernaar om zelf te komen, mits dit het toelaat. Maar is afhankelijk van gekozen dienstverlening en afstand.

 

Schmink artiest(en) wordt/worden gekozen op basis van

  • Afstand
  • Beschikbaarheid
  • Expertise en
  • Ervaring

Vanzelfsprekend hoe vroeger u boekt, hoe groter de kans is dat er de artiest(en) dichterbij beschikbaar is/zijn, dan wanneer uw event-datum zich sneller aandient.

Afhankelijk van het event en evenement zullen wij 15 tot 30 minuten van te voren aanwezig zijn om op te bouwen. Dezelfde tijd geldt ook voor het afbouwen.

Wij verzorgen een mooie set schmink tafel en stoel, tenzij anders afgesproken. Dit zorgt voor dé uitstekende uitstraling op uw event!

Het team van Schminktopia bestaat uit (voornamelijk) schmink artiesten die gespecialiseerd zijn in schminken van kinderen, volwassenen, zowel face painting als bodypainting.

Daarnaast hebben de meeste extra specialiteiten in het plaatsen van glittertattoos en glitterart, bellypainting, air brushing/air tattoos, muurschilderingen, plaatsen van hairfeathers en ballonvouwen of ballon decoratie.


Inmiddels werkt Schminktopia met een team van meer dan 25 artiesten over Nederland. Zo is er altijd een artiest bij u in de buurt!


Daaarnaast bemiddeld Schminktopia ook in ballonvouwers/ballonenplooiers en ballondecoratie, springkussen verhuur, taart, etc.

Schmink Producten

Vertel eens wat over jullie producten

Mocht u toch zelf graag aan de slag willen gaan is goed materiaal natuurlijk het halve werk.

Wij raden af om schmink te halen bij prijsvechter winkels zoals Action, Big Bazar en So Low. Laat u niet verleiden door de goedkope prijzen!

De schmink palletjes komen vaak uit China en de herkomst van de materialen die in de schmink zijn verwerkt zijn dubieus of heel lastig van het gezicht af te krijgen.

Wat is wel goede schmink?

Goed materiaal heeft vanzelfsprekend een prijskaartje. Het zal u denk verwonderen als ik u vertel dat een gemiddeld schmink artiest vrij snel € 1000,- aan materiaal bij zich heeft.

Sommige brands zijn lastig verkrijgbaar doordat deze geïmporteerd worden uit Australië en Verenigde Staten.

Wij maken gebruik van de merken: Mehron (Paradise), Superstar, Global, Sillyfarm, Fusion BodyPaint, Kryolan, Kryvaline, Diamond FX.

Ja, al onze producten zijn naar de FDA richtlijnen goedgekeurd. Dit geldt zowel voor onze schmink, maar ook voor onze glitters. Wij maken enkel gebruik van cosmetische glitters en biologisch afbreekbare glitters.

Ja en nee. Een deel van onze producten is vegan.

Echter, zelfs van de producten waarbij men claimt geheel vegan te zijn, willen wij hier geen harde uitspraken over doen. Simpelweg omdat hier nog steeds onvoldoende zicht op is.

Hygiëne (en verwijderen van schmink)

Hoe gaat Schminktopia hier mee om

Het beste kan schmink worden verwijderd met een vochtig washandje (zeep is vaak niet nodig). Verwijder de schmink daarna op dezelfde wijze hoe u normaal make-up zou verwijderen.

Boenen met een babydoekje raden wij dus af!

Is uw kind gek op schminken? Wij verkopen ook mini-zeepjes speciaal ontwikkeld voor de verwijdering van schmink.

Mocht u nog vragen hebben, kunt u altijd contact opnemen!

Wanneer dit het geval is, zouden wij dit graag meteen van u willen horen! Uiteraard wanneer u met een allergische reactie te maken heeft, adviseren wij u meteen de schmink van uw gezicht of lichaam te verwijderen.

Metalen allergie
Sommige van onze schmink bevat lichte metalen. Deze zijn in algemeenheid niet schadelijk, daarom zijn ze ook FDA goedgekeurd, maar wel wanneer u bijvoorbeeld een allergie heeft voor voor bijvoorbeeld kobalt of chroom.

Deze stoffen zorgen voor een shimmer in de schmink en geven een mooie glans, maar kan voor de persoon met allergische reactie natuurlijk vervelend uitpakken.

Voorkomen is altijd natuurlijk beter dan genezen. Ben je of is de persoon die geschminkt dient te worden allergisch voor metalen, geef dit dan aan. De artiest zal dan rekening houden met het materiaalgebruik.

Jeuk en rode uitslag
Het kan ontstaan dat de schmink door temperatuurwisselingen sneller zijn houdbaarheidsdatum bereikt dan vermeld. Wanneer er spontaan enorme jeuk ontstaat of rode uitslag is dit het geval. Neem in dat geval altijd contact op!

Rode uitslag na het verwijderen van de schmink
Dit heeft vaak te maken met manier van verkeerde manier verwijderen van de schmink. Het beste is de schmink te verwijderen met water en een washandje.

Wij maken gebruik van losse glitters en festival glitters.

Vaak gaat het om de laatste variant die lastig te verwijderen zijn.
Wanneer u festival glitters wilt verwijderen kunt u dit het beste doen door deze droog te verwijderen boven de prullenbak of een doek en deze later weg te gooien.

Dit kan met een make-up kwast of spons worden gedaan.

NIET NAT! In dat geval blijven de glitters zich vasthouden aan uw gezicht.

Vervolgens kan het restant aan glitters of losse glitters het beste worden verwijderd met een sponsje en make-up remover.

Sommige kleuren laten een ‘kleurzweem’ achter. Dit is voornamelijk bij hele diep blauwe en teal kleuren. Geen angst! Vaak na een nachtje slapen en nogmaals reinigen is dit weg. In de nacht maak je natuurlijke oliën aan, waardoor de schmink zijn hechting verliest en na een nacht slapen dus prima te verwijderen is.

Schmink staat bekend als waterbasis-verf. Dit is dus grotendeels gewoon uit je kleding te wassen met een normaal wasprogramma. Wel raden we aan om uiteraard de kleding zo snel mogelijk te wassen, zodat dit niet in de vezels trekt.

Mocht er alsnog verf in de kleding getrokken zijn, kunt u dit behandelen met een vlekkenverwijderaar.

Fotografie en persoonsgegevens

Zonder foto's geen bedrijf

Wij maken foto’s om 2 redenen:

  1. Helaas wordt het toch vaak vergeten om een foto te maken van de geschminkte wanneer deze net uit onze stoel komt. Of een wat oudere telefoon waardoor de foto wazig is.
    Dat is natuurlijk jammer!Om te zorgen dat u wel een mooi aandenken heeft maken wij foto’s met een hogere resolutie fotocamera of een recente telefoon met goede camera.
  2. Zonder foto’s kunnen wij niet laten zien wat we in huis hebben of ter voorbeeld voor anderen geven.

Wij posten de foto’s op onze social media kanalen, verwerken deze op onze website of verwerken de foto in een keuzeblad zodat kinderen dit kunnen kiezen.

Wij zullen foto’s niet verder verspreiden middels print.

Wij vragen altijd toestemming met het maken van een foto van degene die bij ons in de stoel zit.

Minderjarig
Betreft dit een minderjarige? Dan gaan we er altijd stilzwijgend van uit dat ouder of verzorger akkoord gaat omdat u toeziet op wat de artiest aan het doen is.

Mocht u toch bezwaar hebben, kunt u dit altijd kenbaar maken aan de artiest. Zij zal dan de foto verwijderen van haar toestel.

Al het beeldmateriaal en foto’s zijn van de eigenaresse zelf en heeft dus het auteursrecht hiertoe.

U kunt dit het beste meteen aangeven aan de artiest ter plaatse. Zij zal de foto dan verwijderen.

Is het een foto die al online staat, stuur ons dan een bericht en wij zullen ervoor zorgen dat de foto’s online verwijderd worden.